JÄRVSÖ 2017

Allmänt / bilsemester, biskopsdotter.se, gravid, järvsö, järvzoo, lillbabs caffär, midsommar, torön, vargar / Permalink / 1

Nu har vi varit hemma några dagar och vi börjar få ordning på torpet igen.

Nästan allt är upptvättat, trädgården mår bra och huset är rent.

Jag älskar att resa, men nuförtiden så är det så uttömmande för själen och kroppen.

Ibland undrar jag om det ens är värt det, inför varje resa så ska det städas, packas, strykas, planeras och stressa. Man kommer ju aldrig iväg när man ska och jag har aldrig varit någon "bilmänniska", jag tycker att det är så tråkigt att bila, jag vill bara fram till målet.

När man väl är framme så ska man packa upp bilen, installera sig i rummet/huset och första dagen brukar ju mestadels bara vara att packa upp och sedan gå och lägga sig.

Sedan är man på platsen i några dagar, och det är ju det som man har kämpat för och ofta så är ju det jättekul och härligt.

Men sen kommer kvällen innan man ska hem igen, ångest, måste städa, packa igen, planera och så åter igen stress.

Men för att komma till saken, det värsta och det bästa med att resa är att komma hem.

Det är så härligt att se sitt hem igen, men sen kommer man på att man måste ju faktiskt bära in allt från bilen, packa upp, tvätta, städa, vattna, ge alla djur mat, se över kylskåpet mm. Ja, det tar aldrig slut.

Nu har vi som sagt äntligen fått ordning på allt igen, och det var tre dagar sedan vi kom hem. Jag är helt slut i både kroppen och i sinnet.

Nej, sen när barnen blir stora då vill jag bara packa en resväska, flyga, komma in i ett rent hotellrum, slippa städa, laga mat och planera mm.

Linus ville åka upp till Järvsö en gång till i sommar, men jag orkar inte ens tänka tanken och jag har redan ångest inför Gotland, men främst för att jag mår rätt så dåligt nu i graviditeten, jag har svårt att orka med saker, mår fruktansvärt illa från och till, jag spydde både upp till Järvsö och hem, flera gånger i bilen.

Sedan så känns det som att min kropp och hjärna förbereder sig nu inför en till bebis och vill hålla sig hemma där man är trygg. Jag har börjat få en massa katastroftankar och går igenom olika scenarier  i huvudet, jag är väldigt orolig för Elleonora hela tiden också och har väldigt svårt för att inte vara med henne. Jag vill ha henne nära och jag vill att hela familjen ska vara samlade hela tiden typ.

Det måste ju ha något med graviditeten att göra, min modersinstinkt eller nått.

Just nu lutar det åt att vi inte kommer åka till Gotland, om vi skulle åka i morgon så skulle jag aldrig klara det, så jag hoppas att jag kommer må bättre om fyra veckor och att jag kommer orka med en resa till.

Ni som är gravida kanske förstår att det inte är så kul att bo i ett litet hus med typ 10 pers, jag är den enda som kommer vara gravid och resten kommer vilja göra en massa saker, vara ute sent på kvällarna, dricka och röka mm. Hänga långa dagar på stranden och besöka olika platser. Det värsta kommer nog vara nätterna, jag kan knappt sova nu och behöver besöka toaletten flera gånger per natt, om jag stressar det minsta på morgonen så får jag stå och spy galla.

Jag kan ärligt säga att det här är sista gången jag är gravid, jag avskyr att vara gravid och det enda jag vill är att klara mig till förlossningen och att barnet mår bra.

Det här är det värsta jag gjort i hela mitt liv och varför jag gör det en andra gång är för att jag verkligen vill att Elleonora ska få ett syskon, det känns i princip som att jag offrar mig och att jag går in i en bubbla i nio månader och bara får ta en massa skit från folk och från min kropp.

Att jag långsamt blir torterad av tankar, känslor och andra människors tips och åsikter.

Jag vill bara skrika rakt ut!

Jag har inte orkat gå igenom alla bilder från Järvsö, men i går kväll satt jag nog i två timmar, det var ca 1300 bilder och datorn hängde sig mm.

Men nu så, nu är jag klar med det och här kommer en blandning från våra dagar i Järvsö.

Det är jättevackert där och jag trivs där, men hade jag mått lite bättre så hade jag orkat mer och då hade jag kunnat fota lite mer saker som jag hade velat fota.

HUSET <3

För varje år man är så får man klättra ett steg på stegen vid huset.

I år fick Elleonora klättra 3 steg, jag hittade en bild från förra året då hon fick klättra 2 steg.

Kul om vi lyckas ta oss dit varje sommar och fånga alla steg på bild:

2016:

Godmorgon!

Kossor i vartenda fönster, Elleonora ville ropa till dem varje morgon:

Vi besökte Järvsö Marknad som är varje år efter midsommar, Elleonora åka som vanligt en massa karuseller:

Fler Bilder från midsommarafton kan ni se i detta inlägg HÄR

Vi besökte även Järvzoo, mer bilder finns i detta inlägg HÄR

Hängde på Torön en dag, alltid härligt att åka dit. God mat och fina stränder.

Träffade vänner och alla djur runt gården:

Besökte nog Stenegård tre gånger, en gång på midsommarafton, en gång på marknaden och en gång för att hälsa på lammen.

Första gången för mig att besöka Lillbabs Caffär:

Fanns även en lekstuga för barn där:

Både på dit och hemvägen brukar vi stanna vid Tönnebro, det är en bra rastplats med bra mat och lek för barn, och sedan så har man ungefär kommit halvvägs på resan:

Nu är jag så trött så jag kan inte skriva mer.

Men jag vill avsluta inlägget med något positivt :P

Vilken härlig dag vi haft idag, fint väder och familjemys <3

/ Lilié

#1 - - Johanna:

Vad tråkigt att höra att du mår så dåligt, tänk så olika det kan vara från person till person och graviditet till graviditet. Se till att inte överanstränga dig utan lyssna till din kropp och gör det du orkar. Elleonora är fortfarande liten och kommer garanterat att ha lika roligt hemma eller om ni bara åker iväg på en dagstur en dag när du mår lite bättre som hon kommer ha om ni åker iväg långt i flera dagar. Det kommer en sommar nästa år också :) Kram på dig!